Sunčanica i toplotni udar

Pazite se sunčanice i toplotnog udara!

Sunčanica i toplotni udarPar decenija unazad smo svedoci da se klima našeg podneblja veoma menja. Svakog leta dešavaju nam se višednevni toplotni talasi kada je klima gotovo tropska-temperatura vazduha prelazi i 40 stepeni Celzijusovih, a vlažnost bude visoka. Takvo vreme naročito ne pogoduje starim licima, trudnicama, kao i osobama sa hroničnim kardiovaskularnim bolestima. Kada tome dodamo veoma visok nivo UV zračenja koji se iz godine u godinu povećava usled sve većeg zagađenja, možemo sa žaljenjem konstatovati da sunce, koje je nekada bilo dobronamerni izvor života, sada više nije tako pozitivno i prijateljski naklonjeno prema nama. Šalu na stranu, izlaganje sunčevim zracima jeste zdravo, ali ako je umereno i uz mere opreza.

Prekomerno izlaganje suncu, a naročito glave i potiljka u najtoplijim delovima dana može da dovede do sunčanice. Do sunčanice dolazi usled poremećaja u regulaciji telesne temperature za koju su zaduženi kardiovaskularni sistem i sistem za znojenje. Usled prekomernog i dužeg izlaganja suncu telo nastoji da se zaštiti, a pre svega mozak. Ono “šalje” što više hladne krvi ka mozgu da ga rashladi i tako se povećava njegova zapremina što dovodi do simptoma sunčanice.

Sunčanica obično počinje jakom glavoboljom, malaksalošću, mučninom i vrtoglavicom. Telesna temperatura raste, koža postaje suva, osoba počinje ubrzano da diše, povećava se puls, dolazi do prestanka znojenja i osećaja jake žeđi. Krvni pritisak pada, može da dođe do nesvestice ili kratkotrajnog “zatamnjenja” pred očima.

Ukoliko se vama ili vašim bližnjima dese gore opisani simptomi potrebno je pre svega spas potražiti u hladovini, najbolje u rashlađenoj i dobro provetrenoj zatamnjenoj sobi. Osobu raskomotiti, umiti ili istuširati, hladiti joj glavu i potiljak hladnim oblozima. Neophodno je uzimati tečnost, najbolje vodu sobne temperature, po nekoliko gutljaja na svakih par minuta. Za povišenu telesnu temperaturu uzeti antipiretik i pratiti stanje. Najčešće će simptomi sunčanice prestati za nekoliko sati, međutim ukoliko se produže i pogoršaju, neophodno je obratiti se lekaru. Sledećeg dana izbegavati izlaganje suncu i provesti ga u rashlađenom, prijatnom prostoru uz lagane obroke, vodu i biljne čajeve.

Toplotni udar je stanje čiji su simptomi slični sunčanici, ali su neki od njih mnogo dramatičniji. Nastaje naglo usled potpunog disbalansa termoregulacionog sistema organizma, koji nije u stanju da odgovori na nagli porast spoljašnje temperature i dolazi do kolapsa. Jednostavno rečeno, nastaje kada se telo naglo pregreje u relativno kratkom vremenskom periodu. Toplotni udar stoga nije samo povezan sa dugim boravkom na suncu, već se dešava radnicima koji rade na veoma visokim temperaturama, kao što su na primer građevinski radnici, pekari i kuvari, poljoprivrednici. Toplotni udar može da nas zadesi i prilikom ulaska u automobil koji je dugo stajao na suncu ili u gradskom prevozu. S obzirom na to da nastaje naglo, iznenadnim padom krvnog pritiska i kolapsom, kod toplotnog udara je najbolje odmah pozvati službu hitne medicinske pomoći jer može da dovede i do komatoznih stanja, pa i smrti.

Kao i kod svih akutnih i hroničnih oboljenja i ovde je spas pre svega u prevenciji. Pre svega je važno usvojiti činjenicu da organizam nije u stanju da se brzo aklimatizuje na temperaturne promene, te ne uspeva uvek lako da se prilagodi za svega desetak dana koliko obično traje letovanje. Koliko god da želimo da uživamo na plaži i budemo preplanuli, moramo biti oprezni. Potrebno je izbegavati izlaganje suncu u najtoplijim delovima dana, između 11 i 16 časova, nositi kape i kačkete kojima ćemo zaštiti glavu, boraviti u hladu i ispod suncobrana. Neophodno je nositi laganu, prozračnu odeću prirodnih materijala, nositi sunčane naočare i nanositi kreme sa visokim zaštitnim faktorom. Kod kuće je takođe važno postepeno prelaziti iz rashlađenih, klimatizovanih prostora u spoljašnju sredinu, sa sobom uvek nositi flašicu vode i redovno se hidrirati. Ukoliko vam je posao takav da podrazumeva dugo izlaganje suncu i fizički rad u ekstremno toplim uslovima, pokušajte da ga obavljate u najprijatnijim delovima dana kao što su veoma rani jutarnji časovi.

 

Violeta Pivnički, psiholog

Developed by PanMax Solutions d.o.o. Novi Sad